האם מלחמת כנופיות דיגיטלית תפיל את שוק הקנאביס הישראלי?

"אפשר להפיל גם את הערוץ של עמית סגל" - בחודשים האחרונים קבוצות הטלגרם הגדולות והוותיקות לסחר בקנאביס בישראל נסגרות אחת אחרי השנייה. הסיבה המסתמנת - "מלחמת כנופיות דיגיטלית" על השליטה במרחב הסחר הוירטואלי תוך שימוש בהאקרים איראניים

לא רק ענף הקנאביס הרפואי החוקי בישראל נמצא בתקופה קשה, אלא גם ענף הפנאי הלא חוקי. שלא כמו בענף החוקי, שמספר המטופלים המורשים בו “תקוע” כבר זמן רב כך שליצרנים אין מספיק לקוחות, במקרה של השוק הלא חוקי לא מדובר במחסור בלקוחות, אלא בהתמודדות אחרת לגמרי.

בחודשים האחרונים, כפי שרבים מהקוראים ודאי הבחינו, לא מעט קבוצות וערוצי סחר בקנאביס בטלגרם נעלמו, נסגרו, ללא הסבר, כולל הגדולות מביניהן כגון טלגראס, טלכאן, ישראנאביס, מולקולה, ועוד. מנהלי הקבוצות עבדו קשה על מנת להעלות אותן לאוויר מחדש, אך בכל פעם שהן עלו מחדש, הן נפלו שוב כעבור זמן קצר.

בהתחלה היו מי שחשבו שהסיבה לסגירת הקבוצות הללו היא אולי שינוי במדיניות האכיפה של טלגרם, שמסיבה כזאת או אחרת החליטה “לשים סוף לחגיגה” אחרי שנים ארוכות בהן לאפליקציה לא היה אכפת כלל לשמש כפלטפורמה לסחר בסמים, אך מבדיקת מגזין קנאביס עולה כי מדובר במעין “מלחמת כנופיות” דיגיטלית שבחלקה נעזרת בשירותי האקרים מאיראן.

האם טלגרם הקשיחה נהלים ואוסרת על סחר בקנאביס?

כאמור, בהתחלה היו מי שהעריכו שטלגרם החליטה להקשיח נהלים בנוגע לסחר בסמים בכלל וקנאביס בפרט, אך מדובר בטענה שקשה לקבל, שכן טלגרם ידועה היטב כפלטפורמה שלא משתפת פעולה עם רשויות החוק, בניגוד לוואטסאפ או פייסבוק. לראיה, בניגוד אליהן, היא לא סיפקה שום סיוע למשטרת ישראל בחקירה של פרשת מעצר מנהלי טלגראס והיא גם ממשיכה לאפשר כיום סחר לא חוקי בכל מוצר שהוא, כולל סמים, נשק, כסף ועוד.

למעשה, גם באופן רשמי, מעיון בתנאי השירות של טלגרם, ניתן להבחין כי אמנם קיים איסור על פרסום ספאם, תוכן שמסית לאלימות, או תוכן פורנוגרפי בלתי חוקי, אך לא מופיע שום איסור מפורש בנושא סמים. בנוסף לכך, במדיניות הפרטיות של טלגרם מופיע רק תרחיש אחד שבו טלגרם תמסור לרשויות מידע על משתמש – רק אם הוגש לה צו מבית משפט שמאשר שאותו משתמש הוא חשוד בעבירות טרור. לפי טלגרם, התרחיש הזה עדיין לא התרחש מעולם.

בנוסף, מנהלי הקבוצות וערוצי הסחר שנסגרו, שחלקם שוחחו עם מגזין קנאביס בימים האחרונים, אומרים שכאשר הקבוצה נסגרת להם הם לא מקבלים שום הודעה מטלגרם שמסבירה מדוע הקבוצה נחסמה, אלא היא פשוט נעלמת פתאום מבלי להותיר זכר, מה שמחזק את הסברה כי לא מדובר בעניין הנובע מהפרת תנאי השימוש של טלגרם.

אז מה הסיבה להיעלמויות החוזרות של קבוצות סחר שנסגרות?

לפי מידע שהגיע למגזין קנאביס, בחודשים האחרונים מתחוללת בישראל מעין “מלחמת כנופיות” דיגיטלית על השליטה במרחב הסחר הוירטואלי של טלגרם, כאשר קבוצות סחר שוכרות את שירותיהם של האקרים – ברבים מהמקרים האקרים איראניים – כדי להפיל קבוצות סחר אחרות ובכך לחסל את התחרות שלהן על שוק הקנאביס הרווחי במיוחד בטלגרם.

כמובן שלהאקרים בטלגרם כבר מזמן יש עסק משגשג שבו הם יוצרים המוני משתמשים מזויפים וגובים תשלום מבעלי קבוצות בשביל לצרף אותן לקבוצות שלהם, כך שקבוצת סחר שהרגע נפתחה לרכוש 30 אלף משתמשים פיקטיביים מאותו האקר, וליצור מצג שווא לפיו בקבוצה יש 30 אלף חברים – אך זה הוא עסק לא חדש. חיפוש פשוט של הביטוי “הוספת משתמשים” מעלה עשרות תוצאות. מה שחדש הוא כנראה השיטה באמצעותה אותם האקרים משתמשים ביוזרים המפוברקים הללו על מנת לדווח באופן המוני לטלגרם על הקבוצה או הערוץ וכך להוביל לסגירתם באופן אוטומטי.

ואכן, חיפוש פשוט בטלגרם של הביטוי “הפלת ערוצים” מביא כמה וכמה תוצאות של שירותים של האקרים שמציעים את השירות המפוקפק הזה. בשיחה עם מגזין קנאביס, מספרים מנהלי הקבוצות הגדולות כי ההאקרים הללו, שחלקם מזדהים כאמור כהאקרים מאיראן, אף פונים אליהם מיוזמתם ומציעים להם להפיל את המתחרים שלהם בתמורה לתשלום.

האקרים איראניים מפילים קבוצות וערוצי טלגרם
האקרים איראניים פונים מיוזמתם למנהלי ערוצי טלגרם ומוכרים להם שירותי הפלת ערוצים מתחרים

“האיראנים מאוד חזקים בטלגרם, יש המון האקרים איראנים שמחפשים שם לקוחות ישראלים, להוסיף להם משתמשים מזויפים לקבוצות, להפיל קבוצות מתחרות, וכל הקומבינות האלה. גם אליי הם פנו והציעו לי להפיל מתחרים”, מספר מנהל של אחת הקבוצות בשיחה עם מגזין קנאביס.

כל הפלה כזאת של קבוצה למעשה גורמת לה לאבד את כל המשתמשים שהיא צברה לאורך הזמן, ומחייב אותה להתחיל מחדש מאפס. “לי אישית נפלה הקבוצה כבר 3 פעמים, פעמיים בחודש אחד. הרמנו אותה כבר 3 פעמים מחדש, אנחנו מנסים למצוא דרכים להגן על עצמנו עכשיו ולהתמודד עם זה”, מספר מנהל קבוצה נוסף.

על מנת לוודא את האמינות של תופעת הפלת הערוצים, יצרנו קשר עם כמה מההאקרים שמציעים את השירות דרך החיפוש בטלגרם, והם הציעו למחוק כל קבוצה או ערוץ במחיר שנע בין 50$ ל-150$. לשם הבדיקה, פתחנו קבוצה בטלגרם וביקשנו מאחד ההאקרים הללו למחוק אותה. בתוך פחות מיומיים, ההאקר, בעל יוזר ישראלי בשם @dreammarketisraeli, אכן עשה זאת.

משיחות עם כמה האקרים כאלה עולה שייתכן שגם הישראלים מביניהם משתמשים בעקיפין בשירותים חיצוניים של האקרים מאיראן או ממקומות אחרים. בנוסף, לדבריהם הם יכולים להביא למחיקת כל קבוצה או ערוץ טלגרם שהוא – אפילו של הגדולים ביותר מביניהם. לדוגמה, כאשר שאלנו את אחד מהם האם אפשר להפיל למשל גם ערוצי טלגרם גדולים כמו זה של עמית סגל המונה כ-130,000 עוקבים, הוא השיב בחיוב.

ל”טרנד” החדש הזה יש השפעות שליליות רוחביות על שוק הקנאביס הישראלי, וגם על הבטיחות של הלקוחות. לצד זה שערוצים פשוט נסגרים ולכן קשה יותר למצוא סוחרים אמינים, אם עד עתה לקוח היה יכול להיות שקט (גם אם רק באופן יחסי) שיש “אבא ואמא” לכל ערוץ מסחר גדול כזה, שאליו אפשר לפנות במקרה של ניסיון עוקץ או חוסר שביעות רצון, הרי שבמצב הנוכחי, כאשר הקבוצות הגדולות נסגרות וכל אחד יכול להקים חדשה ולהתחזות אליהן, הביטחון האישי של הלקוחות נפגם.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר